خطرات مصرف نمک‌های رنگی برای بدن-راهبرد معاصر

خطرات مصرف نمک‌های رنگی برای بدن

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در مصاحبه‌ای با اشاره به خطرات مصرف نمک‌های رنگی، هشدار داد که این نوع نمک‌ها به شدت سرطان‌زا بوده و می‌توانند آسیب‌های جدی به کلیه و کبد وارد کنند و صرفاً نمک «تصفیه شده یددار» جهت مصرف مجاز است.
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۵ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 28
کد خبر: ۲۵۲۰۷۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ شیرین هدایت کردستانی، در این باره تاکید کرد که مصرف نمک فقط باید به صورت نمک تصفیه شده یددار باشد و مصرف نمک دریا که در بازار و فضای مجازی به وفور دیده می‌شود، به هیچ عنوان مجاز نیست.

وی افزود: نمک دریا غیر تصفیه بوده و به همین دلیل دارای ناخالصی‌های فراوان است و مصرف آن می‌تواند موجب بروز سرطان در مصرف کننده گردد، همچنین این نمک‌ها یددار نبوده و مصرف آن می‌تواند منجر به بیماری گواتر و عقب ماندگی جنین در زنان باردار شود.

عواقب مصرف زیاد نمک

وی همچنین تاکید کرد که مصرف بیش از اندازه نمک می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای سلامتی به همراه داشته باشد که از جمله آن می‌توان به ابتلا به پوکی استخوان، افزایش دفع کلسیم، فشار خون بالا و افزایش خطر ابتلا به سرطان معده اشاره کرد.

نیاز به فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف نمک

با توجه به خطرات متعدد مصرف زیاد نمک، خانم کردستانی بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف این ماده تاکید کرد.

وی گفت: اگر روند فعلی مصرف نمک در استان کردستان ادامه یابد، شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان به فشار خون بالا در آینده خواهیم بود.

مصرف لبنیات برای تامین کلسیم

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، مصرف لبنیات را منبع غنی کلسیم دانست و گفت: افراد با مصرف دو لیوان شیر در روز می‌توانند قسمت عمده‌ای از نیاز روزانه به کلسیم را تامین کنند.

مصرف شیر برای پیشگیری از سرطان و کاهش فشار خون

کردستانی در پایان مصاحبه خود، به اهمیت مصرف شیر در پیشگیری از سرطان و کاهش فشار خون اشاره کرد و از مردم خواست تا با جایگزینی نمک‌های رنگی با نمک تصفیه شده یددار و افزایش مصرف لبنیات، به حفظ سلامتی خود و خانواده‌شان کمک کنند. / بهداشت نیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده